Dnes je pondělí 19. listopadu 2018. Svátek má Alžběta. Vánoce budou za 34 dní.
Výuka Projekty Dokumenty Školní rok Naše škola Výročí 90 let

Prožij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějin

V letošním roce slavíme hned několik významných výročí. Ne náhodou se proto říká tomuto roku rok osmiček.

Postupně si tak v jeho průběhu připomínáme události jako je vznik Československa v roce 1918, o dvacet let později jsme museli přijmout Mnichovskou dohodu a o dalších deset let později se uskutečnil komunistický převrat 1948, důležité jsou i srpnové události roku 1968. Toto jsou milníky patřící především do moderních soudobých dějin. Osmiček v českých dějinách bylo však daleko víc. Jen namátkově uveďme letopočet 1158, kdy kníže Vladislav II. získal královský titul, 1278 padl v bitvě na Moravském poli Přemysl Otakar II., 1348 je založena Karlova univerzita a Karlštějn, 1618 se konala druhá pražská defenestrace, v roce 1648 byla ukončena třicetiletá válka, 1818 bylo založeno Vlastenecké muzeum v Čechách, dnes známé jako Národní muzeum, rok 1848 je v Evropě označován jako revoluční.

Připomínek na tyto události je plná televize, rádio a v každém malém i větším městě či obci si připomínají různá výročí. Konají se výstavy, workshopy. V tomto směru jsme nezůstali v ústraní ani my na Základní škole v Morkovicích. Kde jinde by se měla nejmladší generace dozvědět o významných událostech v dějinách, než právě zde. A tak jsme se rozhodli, že den před svátkem svátého Václava, kdy slavíme Den české státnosti, si tyto klíčové okamžiky připomeneme. Od rána se tak žáci prvního a druhého stupně seznamovali s událostmi let 1918, 1938, 1948, 1968 a také s rokem 1989. V rámci projektu Prožijeme své osmičky se mohli dozvědět celou řadu zajímavostí. Každý z vyučujících to pojal po svém a v průběhu dvaceti minut představil období, stručně žáky seznámil s fakty a pak následovala skupinová práce. Psalo se, lepilo se, četlo se, přemýšlelo se nad pojmy jako je demokracie, totalita, komunismus, sovětská vojsky, zrada a mnoha dlašími. Žáci si vyzkoušeli výrobu brýlí, jaké nosil T. G. Masaryk, zazpívali si jeho oblíbenou písničku Ach synku, synku, zazvonili si symbolicky klíči, jako lidé na Václavském náměstí, vyzkoušel si dobové písmo, museli se zamyslet, co napsat k fotografii, vyplnit pracovní listy nebo překládali z českého do anglického jazyka související pojmy.

Na prvním stupni se věnovali hymně, kterou opisovali, dopisovali do ní slova, skládali ve skupině, státní vlajce, jež si prvňáčci nakreslili barvami. Ti starší pak dělali časové osy, projekty, věnovali se vztahům Čechů a Slováků, pouštěli si videa Dějiny udatného českého národa, počítali vzdálenost z Prahy do Bratislavy, hráli Bingo a mnoho dalšího.

Jednotlivé výstupy je možné obdivovat na chodbách. Je vidět, že se žáci opravdu snažili a snad si i něco málo zapomatovali, neboť znát svou minulost je základ.

Velké poděkování patří všem učitelům a asistentkám, kteří se na projektu podíleli a žákům tak předali informace o vývoji našeho státu a našich dějinách.

Mgr. Eva Bánská

Prožij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějinProžij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějinProžij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějinProžij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějinProžij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějinProžij si své osmičky, projektový den provedl klíčovými mezníky našich dějin
ZŠ Morkovice | 2018-2019