Do šetření jsou zapojeni žáci 5. až 9. ročníku, rodiče všech žáků a učitelé.
Co je klima školy?
V jistém zjednodušení - když se hovoří o klimatu školy, myslí se tím, jak se tam lidé (žáci, učitelé, vedení školy, nepedagogičtí pracovníci) cítí, jaké jsou tam mezilidské vztahy a existují-li tam nějaké obecněji sdílené hodnoty, na jejichž základě se lidé určitým způsobem chovají. Odborná literatura chápe klima školy jako celkovou kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole, jako úroveň komunikace a interakce mezi všemi aktéry procesů vzdělávání ve škole včetně sociálních partnerů školy, dlouhodobější sociálně emocionální naladění a relativně ustálené způsoby jednání, které jsou založeny na implicitních či explicitních hodnotách a pravidlech života ve škole.
Výsledky měření klimatu školy 2015
Děkujeme Vám, že jste se zúčastnili dotazníkového šetření a přispěli tak ke změření klimatu naší školy. Statistické výsledky, které jsme díky tomu získali, nám pomohly uchopit současný stav a naznačily směry naší další práce v oblastech mezilidských vztahů (žák-rodič-učitel), výchovně-vzdělávacího procesu, vzhledu a funkčnosti školní budovy, stravování a celkového pocitu ze školy.
Zde pár postřehů za všechny:
- Dotazník vyplnilo více jak 95% žáků a učitelů, 35% rodičů.
- Celkové klima školy je dobré, i když je stále na čem pracovat.
- Žáci jsou méně spokojeni než rodiče a učitelé.
- Názory žáků a učitelů se často rozchází. Blízké jsou názory rodičů a žáků, rodičů a učitelů. Rodiče tudíž mohou fungovat jako sjednocující prvek.
- U žáků nejsou statistické výsledky vypovídající, jelikož žáci odpovídali na jednotlivé otázky velmi rozdílně. Nicméně k nim přihlížíme.
Žáci hodnotili pozitivně:
- Rodiče se zajímají o jejich studijní výsledky (ale zároveň víc jak polovina uvádí, že rodiče nechodí na třídní schůzky).
- Možnost objevovat ve škole nové informace, připravovat školní projekty a účastnit se soutěží
- Odbornost učitelů.
- Učitelé nenadržují žákům.
- Pomoc blízkých kamarádů – spolužáků při dopisování zameškaného učiva.
- Dobrý stav budovy školy.
Žáci hodnotili negativně:
- Stav hygienických zařízení (v měsíci červenci bude zahájena rekonstrukce toalet na nové budově).
- Důvěra a vztah mezi učiteli a žáky (např. s řešením osobních problémů žáků, pochopení pro žákovy problémy).
- Vztah mezi žáky (např. strach z některých spolužáků, na všechny spolužáky se nemohu spolehnout, nemohu před nimi přiznat chybu).
- Více jak polovina dotazovaných žáků uvedla, že rodiče si neváží učitelů naší školy.
- Špatná orientace v prostorách školy
Učitelé hodnotili pozitivně:
- Své působení na škole (např. snaha k problémům žáků přistupovat s porozuměním, jsou rádi, že pracují na této škole, podpora vedení školy při inovacích).
- Stravování.
- Žáci mají ve škole možnost objevovat nové věci.
- Logo školy.
- Budovu školy.
Učitelé hodnotili negativně:
- 83 % učitelů uvedlo, že je mnoho rodičů uráží.
- Vztahy mezi kolegy.
- Vztahy mezi žáky (učitelé hodnotili vztahy mezi žáky o mnoho hůře než samotní žáci a rodiče).
- Učitelé by uvítali větší zájem rodičů o studijní výsledky žáků.
- Stav hygienických zařízení.
Rodiče hodnotili pozitivně:
- Spokojenost s tím, co se dítě ve škole naučí.
- Dostatek informací od třídního učitele.
- Budova školy (výzdoba chodeb a školy, úklid školy).
- Možnost žáků objevovat nové informace, účastnit se zajímavých akcí.
- Přístup a schopnosti vedení školy.
- Snaha dcery/syna podávat ve škole co nejlepší výkony.
Rodiče hodnotili negativně:
- Častou změnu třídního učitele a změny ve vyučujících jednotlivých předmětů.
- Vztahy mezi žáky a učiteli (žák se učitele bojí).
- Nutnost doučování žáků, nepřipravenost žáků k přijímacím zkouškám u některých učitelů.
- Vztahy mezi žáky (strach z některých spolužáků).
- Žáci nemají představu o tom, co po ukončení základní školy dělat.
- Rodiče většinou neví, co se ve škole plánuje do budoucna.
Celková zpráva o klimatu naší školy je daleko detailnější a komplexnější. Výše uvádíme pro přehlednost pouze nejmarkantnější příklady. Měření klimatu školy budeme opakovat opět za rok. Doufáme, že se opět zapojíte.
Klima školy 2016
V letošním roce jsme v měsíci květnu provedli kontrolní šetření klimatu školy. Zopakovali jsme dotazníkové šetření pomocí autoevaluačního nástroje z metodického portálu RVP modul Autoevaluace – cesta ke kvalitě.
Cílem bylo ověřit, jestli nápravná opatření, která byla přijata, byla efektivní. Bohužel se letos dotazníkového šetření zúčastnilo mizivé procento rodičů a výpovědi žáků vykazují vysokou směrodatnou odchylku, což znamená, že se žáci často ve svých odpovědí neshodují. To byl problém i minulý rok. Výpovědi učitelů naopak vykazují vysokou míru shody a tyto výsledky tedy můžeme považovat za relevantní. Z výsledků je patrno, že nápravná opatření nebyla plně funkční, jelikož negativní hodnocení některých položek přetrvává. V minulém roce například žáci druhého stupně negativně hodnotili stav hygienických zařízení. Letos, i po kompletní rekonstrukci WC, jej opět hodnotí negativně. Zároveň i přesto, že byl v letošním roce vytvořen funkční poradenský tým, kdy bylo pracováno s kolektivy žáků, jednotlivci i rodinami, přesto přetrvává u žáků strach z některých spolužáků, pocit, že se na spolužáky nemůžu spolehnout, nemohu před nimi přiznat chybu. Přestože třídní schůzky v letošním roce byly velmi hojně navštěvovány a rodiče měli možnost přijít za učitelem i v rámci konzultačních hodin, přesto mají učitelé pocit, že je rodiče nedostatečně často kontaktují s dotazy na výsledky svých dětí. Podle dalších indicií je zřejmé, že tento způsob testování klimatu negeneruje nápravná opatření, která by byla funkční, a je tedy třeba pro další školní rok najít jiný způsob testování klimatu, se kterým by se dalo lépe pracovat. Letošní výsledky jsou následující:
Žáci hodnotili kladně nebo nejčastěji odpovídali kladně v následujících oblastech:
- rodiče se často doptávají na jejich výsledky ve škole
- někteří učitelé připravují pro žáky různé soutěže
- ve škole se snažím podávat co nejlepší výsledky
- někteří učitelé se pro nás snaží připravovat školní projekty
- ve škole mám možnost objevovat nové informace
- půjčujeme si sešity na dopsání učiva
- budova školy je v dobrém stavu
- líbí se mi výzdoba školy
- všichni učitelé mají přehled o tom, co učí
Žáci kriticky vnímají:
- v prostorách školy se špatně orientuji
- rodiče nechodí na třídní schůzky
- rodiče si neváží učitelů naší školy
- prostory školy na mě působí stísněně
- mám strach z některých spolužáků
- bojím se některých učitelů
- u učitelů nemůžu hledat pomoc při řešení osobních problémů
- nemůžu se spolehnout na všechny spolužáky
- nechutná mi jídlo ve školní jídelně
- učitelé nemají pochopení pro mé problémy
- nemůžu přiznat před spolužáky chybu
- ne všichni učitelé nás respektují
Učitelé hodnotili pozitivně nebo nejčastěji odpovídali kladně v následujících výpovědích:
- ve škole je uklizeno
- snažím se přistupovat k problémům žáků s porozuměním
- líbí se mi budova školy
- líbí se mi logo školy
- mezi kolegy mám pár dobrých přátel
- vedení školy podporuje, když učitelé uplatňují při výuce různé inovace
- škola disponuje řadou dostupných informačních zdrojů pro výuku (knihy, učebnice, časopisy, atd)
- jsem rád/a, že pracuji na této škole
- mám k dispozici dostatek pomůcek pro vyučování
- vyhovuje mi moje pracovní zázemí
- se stravou v jídelně jsem spokojen/a
Učitelé kriticky vnímají:
- v naší škole se neděje nic zajímavého
- mnoho rodičů mě uráží
- bojím se některých kolegů ve škole
- někteří kolegové mě svými požadavky omezují
- nedaří se mi k žákům přistupovat individuálně
- ne všichni žáci dodržují pravidla ve škole
- ne všichni rodiče mě často kontaktují, aby se zeptali na výsledky svých dětí
- žáci mě nepomáhají s přípravou výuky
- nejsem dostatečně finančně ohodnocen/a